Hyötynäkökulmasta katsoen

Ne, jotka ovat tutustuneet minuun markkinointiviestinnän kouluttajana, ovat luultavasti kuulleet minun puhuvan suu vaahtokarkissa hyötynäkökulmasta. Se on lempiaiheitani yritysten viestinnän kehittämisessä.

Sananvallan hyötyeläin
Kuvassa Sananvallan hyötyeläin, jonka päätehtävä on verenpaineen laskeminen. Hyötynäkökulma on ilmeinen.

Jos jotain toivoisin tarttuvan yrittäjien hyvin muotoutuneisiin kalloihin, on se ehdottomasti ohjenuora hyödyn tarjoamisen merkityksestä. Tarjoa aina konkreettista hyötyä muille, olit sitten toteuttamassa viestintää sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla, blogissa tai vaikkapa uutiskirjeessä. Kanava kuin kanava kaipaavat hyötynäkökulmaa tykötarpeikseen.

 

Mitä asiakas haluaa?

Ajatusten veivaaminen hyötynäkökulmaan aloitetaan pohtimalla, mitä asiakas haluaa. Mikä on hänen lopullinen tavoitteensa? Tämä vaatii irrottautumista omasta ajatusmaailmasta ja hyppäämistä asiakkaan housuihin.

Eräs hyvä keino on kirjoittaa esimerkiksi tarinan tai miellekartan muotoon kuvaus asiakkaasta ja hänen toimintamallistaan. Tällaista malliasiakkaan kuvausta voi käyttää työkaluna hahmotellessaan asiakkaidensa tarpeita. Malliasiakkaiden kuvauksia voi tuottaa kaikista kohderyhmistään.

 

Tuotteesi on vastaus asiakkaan tavoitteisiin

Kun asiakkaan tarve ja tavoite ovat selvillä, voidaan ryhtyä pohtimaan omaa tarjontaa. Mikä minun yritykseni tuotteissa ja palveluissa on sellaista, jonka avulla asiakas pääsee tavoitteeseensa? Kiinnostaako asiakastasi se, minkälaisella laitekannalla teette tuotteitanne, tai kiinnostaako häntä ennemminkin lopputuotteella saavutettava hyöty? Haluaako asiakkaasi kuulla, kuinka erinomaisia olette, tai haluaisiko hän siitä loistokkuudestanne kenties jotain etua itselleen?

Liian usein tuotamme markkinointiviestinnän materiaalia, joka on omasta mielestämme hienon näköistä, mielenkiintoista ja julmetun tärkeää. Sen sijaan meidän tulisi tehdä viestintää kohderyhmillemme. Jokaisen postauksen, päivityksen ja tarinan tulisi olla kädenojennus asiakkaallesi.

 

Illaksi puhdetöitä

Itse en niin käsitöistä tykkää, mutta innokkaimmat yrittäjät voivat toteuttaa itselleen ristipistotyön seuraavasta raisiolaisnaisen lausumasta viisaudesta;

Mihin asiakkaasi pyrkii, ole matkan varrella ja osoita keino päästä perille.

Leave a Reply